Anslagstavlor

Köpte 4 st Väggis anslagstavlor  för 39kr på Ikea som jag har snyggat till lite för att få en funktionell "fondvägg" i köket.

Du behöver förutom anslagstavla: Färg, bra pensel, plastpåse till penseln, maskeringstejp, målartvätt, trasa, tapet och tapetlim. 

Börja med att placera anslagtavlorna på något (jag använde vanliga trälister) så blir de enklare att måla, maskera och täck även golvet om du vet med dig att du brukar spilla.



Tvätta av ramarna med målartvätt så får du bort ev damm och färgen fäster bättre. Jag valde att inte grundmåla eftersom träramen inte är en yta som slits. Grundfärg är ett måste på möbler som används då färgen får bättre fäste och möbeln håller sig snygg längre.



Jag har valt att använda svart vattenburen snickerifärg med glans 70.



Maskera anslagstavla så att inte färgen gör det svårare att få fast nålar i anslagstavlan. Var dock försiktig när du tar bort tejpen, det är lätt hänt att den tunna korken följer med.



Måla minst 2 gånger för att få en bra yta, låt torka mellan gångerna.



När färgen är torr så är det bara att pensla på ett lager med tapetlim (finns färdigblandad på 1l förpakning). 



Tryck fast tapeten och släta ut bublor, skär eller klipp sedan till tapeten.



Före



Efter.



 



Kommentarer
Postat av: Carina - inspirera

Där det var minsann en väldans bra och snygg idé!

Tänk vilken skillnad det blev.

Kramen.

2011-02-11 @ 16:50:35
URL: http://inspirera.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0